­

Dubbellucht vervangen door enkellucht

Meer
3 jaren 8 maanden geleden #62968 door Ivan Eulaers
In mijn zoektocht naar een geschikt voertuig heb ik al veel geleerd. Elke keer komen we een stapje dichter bij ons doel. Zo zijn we al afgestapt van het idee van een Unimog (te veel lawaai en te weinig plaats voor 3) en van een Mercedes Vario buscamper (geen goedkeuring om dak te verhogen). Nu kijken we naar een ex-brandweerwagen Mercedes 917 met anderhalve cabine.

Ik zou die willen aankopen en laten ombouwen in Nederland en daarna pas importeren in België en een validatieprocedure volgen. Op basis van een contact met de autokeuring lijkt dit de meest aangewezen weg.

Het enige dat me op dit moment nog tegenhoudt zijn de dubbeluchtbanden. De verkoper zegt me dat elke ombouwer die zo verzet naar 19,5 inch offroad enkellucht banden. Maar na contactname met Mercedes blijkt dat zij hiervoor geen goedkeuring kunnen geven. In de praktijk wordt het tig keren gedaan, maar zonder goedkeuring van de constructeur. Ik heb ook gevraagd of ik dit mag doen na het verwisselen van de as, maar dit is niet af-fabriek goedgekeurd door Mercedes.

Hoe doen anderen dit? Gaan jullie de enkellucht telkens vervangen net voor je naar de keuring gaat? En is dat dan geen probleem bij een eventueel ongeval omdat je rijdt met een voertuig dat niet gekeurd is?

Is dit een showstopper of kan dit probleem omzeild worden via een onafhankelijke homologatie buiten Mercedes?

Ivan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R.J.G.M. Spruit
  • Bezoeker
  • Bezoeker
3 jaren 8 maanden geleden - 3 jaren 8 maanden geleden #62978 door R.J.G.M. Spruit
Beantwoord door R.J.G.M. Spruit in topic Dubbellucht vervangen door enkellucht
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Laatst bewerkt 3 jaren 8 maanden geleden doorR.J.G.M. Spruit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 jaren 8 maanden geleden #62980 door E.A. Gielis
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)

MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 jaren 8 maanden geleden #62981 door E.A. Gielis
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)

MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 jaren 8 maanden geleden #62982 door Ivan Eulaers
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 jaren 8 maanden geleden #62983 door Gerard H
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Groet, Gerard
L409/M115.954, 1977, benzine/LPG (2014/2017 injectie), as (1:4,1) (2013), 6.00R16, 3 elektrische fans (2015), cruise control John Gold (2018), 2e LPG tank (2018), solar 285W (2019), compressorkoelkast (2020), geharde zetels (2023)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
­