­

Hele mooie roest vrije MB 508D uit 1986 met 32139 km op de klok.

Meer
4 jaren 5 maanden geleden - 4 jaren 5 maanden geleden #56380 door H.B.H. Geling
De tijd heeft uitgewezen dat we uiteindelijk toch meer caravan dan camper kampeerders zijn. Daarom is uiteindelijk onze schitterende Mercedes Benz 508D van 1986 nu te koop. Het is een voormalig rijdend bureau geweest van de Duitse Politie. Hij heeft alleen ritjes gemaakt van het politiebureau naar de controle plaats en weer terug. Dit verklaart de uiterst lage kilometerstand. Behoudens de controles is hij volgens mij altijd binnen gestald geweest. Dit verklaart waarom er geen roestige en rotte plekken te vinden zijn.

Toen ik hem kocht had hij nog de bureau inrichting inclusief schuifdeur in de tussenwand. Gedurende een aantal jaren heb ik de bus tot een geriefelijke 2 persoons camper omgebouwd. Je kunt er goed mee wild kamperen, echter onze voorkeur gaat uit naar overnachten op een camping.

Technische gegevens en overige bijzonderheden:
• L*B*H: 5,95*2,10*2,85 mtr in MB termen 1* verlengd en 2* verhoogd. Net onder de 6 mtr grens en bijna 1,90 mtr stahoogte
• Massa rijklaar: 3509 Kg. Helaas een C1 of C rijbewijs benodigd.
• Motor: de onverwoestbare direct ingespoten OM314 met 32139 Km op de klok. Verbruikt nagenoeg geen olie. Verbruik op kruissnelheid (80/85 Km/uur) is tussen 1 op 8-10
• Staat op 16” velgen/banden. Banden zijn van februari 2014
• 2 jonge startaccu’s welke in serie geschakeld staan. Boordsysteem is daarmee 24 V (starten, dynamo en autoverlichting en Led dagrijverlichting welke geschakeld is conform de Nederlandse wet en regelgeving
• 1 huishoud accu met een capaciteit van 95 Ah. Alle binnenverlichting is Led en een autoradio op 12 V
• Schoonwatertank (50 Ltr) in de bus en vuilwatertank (55 Ltr) onder de bus
• 24 V → 220 V Sinus omvormer. Kan de koelkast net niet trekken tijdens het rijden. Trekt echter wel een acculader ten behoeve van de huishoudaccu. 24 V acculader houdt de startaccu’s op peil indien je “walspanning” op de camping gebruikt. Beide acculaders zijn automaten met een “boost/druppel” laadprogramma. Fijn tijdens de winterstalling
• RVS wieldoppen
• Zonneklep met donker gekleurd plexiglas
• Type goedgekeurde trekhaak (trekgewicht staat niet op kenteken, aangezien dit model bus in Nederland geen type goedkeur voor een trekhaak heeft) Wij gebruiken de trekhaak echter alleen voor een fietsendrager. Deze manier van gebruiken was volgens de keurmeester van de RDW geen probleem
• 2 originele dakluiken van oerdegelijke Duitse makelij, voorzien van combi Rollo’s
• Fiamma etui luifel van 3,6 mtr lang met een uitval van 2,5 mtr
• Dieseltank van 40 Ltr en 2 metalen jerrycans van ieder 20 Ltr op te bergen in een afsluitbaar bergvak onder de bus
• Afsluitbaar bergvakje onder de bus. Daar heeft vroeger de stand kachel in gestaan.
• De bus is niet voorzien van een ingebouwde kachel. In de zeldzame keren dat het ons te koud werd, gebruikten wij een (Gamma) vorstbeveiliger met een vermogen van 350 W
• De bus zit nog in de originele lak
• De bus is destijds voorzien van een stroomaggregaat. Deze ruimte wordt nu gebruikt voor de vers watertank en 2 kunststof gas flessen (1 propaan en 1 LPG)

Bijzonderheden binnen van achter naar voor:
• Vast bed (1,4 * 2 mtr) met daaronder onder andere een uittrek lade voor boodschappen
• Dubbeldeurs koelkast met groot vriesvak op gas en 220 V. Koelen 150 Ltr en vriezen 35 Ltr. Tijdens het rijden loopt de koelkast op gas
• Toiletruimte met losse Porta Potti
• Grote keuken (1,2*0.6 mtr) met veel kastruimte. Voorzien van een 5 Ltr boiler en koffiezetter. Beide werkend op 220 V
• Grote dubbeldeurs legkast (meegekomen uit de originele inrichting)
• Originele werkende schakelkast met aardlekschakelaar, zekeringen, meters en diverse schakelaars
• Verwijderbare tafel. Staat niet steeds in de weg en daardoor veel vrije ruimte
• 2 Comfortabele draaistoelen
• Boven de beide draaistoelen een ruime “bergzolder”
De handelaar van wie ik de bus heb gekocht heeft hem voor mij in 2010 geïmporteerd. Daarna is de bus op mijn naam overgeschreven als bedrijfsauto. Later tijdens de ombouw is hij door de RDW gekeurd t.b.v. de afgifte van het personenauto kenteken (2013). De bus is in augustus 2014 door de firma Diemex voor € 19500,= getaxeerd.

Ik zal allicht wel wat vergeten zijn te beschrijven. De bus is momenteel geschorst en staat binnen gestald te Pieterburen. Bezichtigen en beperkt proefrijden is mogelijk. Bij serieuze interesse kun je een berichtje sturen naar hbh.geling@xs4all.nl

Meer foto's op aanvraag.

Niet geheel onbelangrijk, de vraagprijs is € 19000,=

Starten. lopen en geen slag verkeerd. Sinds september 2010 tot de 508 bekeerd!!!!!!
Laatst bewerkt 4 jaren 5 maanden geleden doorH.B.H. Geling.
Onderwerp is gesloten.
Meer
4 jaren 5 maanden geleden #56414 door H.B.H. Geling
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Starten. lopen en geen slag verkeerd. Sinds september 2010 tot de 508 bekeerd!!!!!!
Onderwerp is gesloten.
Meer
4 jaren 4 maanden geleden #56815 door H.B.H. Geling
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Starten. lopen en geen slag verkeerd. Sinds september 2010 tot de 508 bekeerd!!!!!!
Onderwerp is gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.356 seconden
­