­

508D camper in 'off grid' staat

Meer
2 jaren 1 maand geleden #75414 door G. Zomer
Waarde dubbelluchters,

Mijn 508d camper is te koop. Meer foto's op aanvraag.
Ben of ken je iemand met interesse, laat maar weten,

Gerjon, 06 113 87 133


Te koop: Mercedes 508D camper in 'off grid' staat

Met pijn in m'n hart (hou van deze bus, maar ben gewoon meer een klusser dan een reiziger) bied ik deze volledig uitgeruste camper te koop aan.

Kern: Harde (roestvrije) Mercedes 508D camper met twee wielen voor en vier achter ('dubbellucht') uit 1979. Opbouw is een caravan uit 2005, wat zorgt voor de broodnodige ruimte en luxe.

Technische specificaties:
- 330 hoog (max.) bij 220 breed bij 6.50 lang
- Oude brandweerwagen ('79). Old timer dus belastingvrij, goedkoop in de verzekering en ook nog eens in vrij toegang tot alle milieuzones (certificaat voor klasse 0).
- Gewicht ledig 3.380 kilo*, technische massa 5.000 kilo.
- Oerdegelijke en perfect lopende UM 314 motor 
- Slechts 113.000 kilometer gereden
- Stuurbekrachtiging
- Snelheid 'begrensd' op 90 kilometer per uur (je krijgt een lampje)
- Bladvering (voor en achter)
- Uitstekende remmen (berekend op die 5000 kilo massa)
- Vrije nieuwe all season banden met ruim voldoende profiel. Inclusief reservewiel (voor).
- 2 parallel geschakelde 12 volt accu's = 24 volt voor altijd direct starten
- 2 huidhoudaccu's, seriegeschakeld 12v.
- Zonnepaneel op dak dat de huishoudaccu's oplaadt
- Omvormer voor automatisch overschakelen van 12 volt naar 220 volt
- Verlengde uitlaatpijp tot 3 meter hoogte
- Gastank 120 liter. Handige nippel om LPG te tanken bij het tankstation
- Compressor op de accu, met lange slang, waarmee je onderweg je banden dus kunt leeg laten lopen (bijvoorbeeld op een steile helling) en zelf weer kunt oppompen
- hele camper volledig waterdicht, geen lekkages.


Interieur/exterieur:
- Heerlijke verende en electrisch verstelbare stoelen
- Truma kachel met warmtebuizenventilatie door de hele camper
- Dometic dakairco met garantie (moet nog geinstalleerd worden, maar kwestie van gat in dak en vastschroeven vanaf binnenzijde).
- airco nog in te bouwen. Vrij simpel, heb de handleiding voor je
- Water reservoir 120 liter en waterpomp
- Grote vuilwatertank met kraan
- Keukentje met spoelbak en warm/koud water, 3 gaspitten en koelkast (gas/accu/220) met ventilator
- Truma boiler voor warm water tot 70 graden
- CO-melder (waarschuwt bij koolstofmonoxide)
- WC (chemisch toilet) met douchemogelijkheid - inclusief handige zuignap om een buitendouche te maken :-)
- Badkamer-wand met wasbak, spiegel en kastje
- Twee persoons vast bed met grote opbergruimte onder het bed
- van de vierpersoons bank is een bed te maken (was ooit zo maar heb de verstelbare tafel weggedaan).
- Heel veel opbergkastjes
- Voldoende verlichting (op 12v en op 220)
- Ouderwets bakkie (Philips 369)
- Autoradio met CD-speler en (naar mijn smaak te kleine) boxen
- Fietsendrager voor twee zware fietsen
- Luifel, helemaal goed, met twee stelpoten
- Automatische instapplateau bij de deur
- Bank met nieuwe blauwe bekleding en wat kussentjes en handig draaitafeltje.
- Stoffen gordijnen rondom en tevens overal werkende rolgordijnen.
- Twee grote hoorns (die werken op luchtdruk van de compressor)
- Wasdroogmolentje met koppelstuk om op de voorbumper te bevestigen. Beter niet tijdens het rijden :-)
- Inventaris (borden, pannen, bestek, handige hulpmiddelen, etc), het meeste in het blauw van de camper
- Twee lange waterdichte verlengsnoeren voor campingaansluiting en normaal stopcontact.


- Tip: Als dit je nieuwe schatje wordt, wordt dan sowieso lid van de Dubbellucht vereniging. Honderden enthousiastelingen met enorm veel kennis, onderdelen en regelmatig hele toffe meetings.


Aandachtspunten:
- Metertjes dieselpeil en motortemperatuur niet aangesloten. Diesel check je makkelijk op het oog en ik heb nooit een te hoge temperatuur gehad.
- Uitdraaivoet/steun rechtsachter mist een bout (eenvoudig op te lossen)
- Achterruit (buitenste plastic laag van het thermopane) had een barst, maar waterdicht en transparant gerepareerd.
- De dieselmotor loopt prachtig maar maakt best wat geluid. Niet onplezierig vind ik zelf (doe na een tijdje vaak een noice-cancelling oortelefoon op), maar heb bussen gereden waarin geluidsisolatie is toegepast. Dus daar is nog flink wat winst te behalen.- Achteruitrijcamera is sinds kort geblurd. Vocht?
- Afdekkapje van de boiler aan buitenzijde is eraf gevallen. heb zelf een 3d tekening gemaakt, moet nog gepriny worden. N.B. Volgens kentekenbewijs is het ledig gewicht 3.380 kg. Wettelijk dus geschikt voor B rijbewijs, maar voor de rust en om alles vol mee te nemen (water, diesel, kleding, eten) en helemaal off grid te gaan, heb ik zelf mijn C1 maar gehaald.

Er is een uitgewerkt geluidsisolatie-programma specifiek voor dit typen bussen, link heb ik voor je


N.B. De camper heet (nu) El Grando Smokio, naar een karakter uit de game GTA. De naam staat niet voor de hoeveelheid rook die hij uitbraakt (de motor loopt juist heel schoon) maar achter de camper hing een aanhangwagen met daarop een opgevoerde race-auto die nogal rookte.

Te bewonderen en te rijden in Utrecht (stad).

Vraagprijs is 19.995,-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 jaren 1 maand geleden #75492 door G. Zomer
Beantwoord door G. Zomer in topic 508D camper in 'off grid' staat
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
­