­

Aanschaf O309 - 508D in Zweden

  • Stan Heondeböm
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
8 jaren 3 weken geleden #27455 door Stan Heondeböm
Aanschaf O309 - 508D in Zweden werd gestart door Stan Heondeböm
Hallo allemaal,

Ten eerste dit forum ziet er geweldig uit. Ik ben nieuw op dit forum en zal mij bij deze even kort voorstellen, ik ben nu bijna 2 jaar student in midden Zweden en ben aan het afstuderen, ik wil mijn verblijf verlengen ook omdat mijn vriendin ook in Zweden gaat studeren en ik werken in Zweden wil ervaren. Ik heb een autotechnisch achtergrond, zowel MTS als HTS afgerond, 2,5 jaar bij DAF op de fabriek gewerkt ik ben ook eigenaar van een DAF 66, auto van de zaak geweest ;) Voor mijn verblijf in Zweden heb ik een bijzonder idee, ik wil een jaar in een camper gaan wonen en heb een MB 508, O309 met OM 314 op het oog, daarover heb ik wat vragen waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen :).

Vorige week heb ik een bezoek gebracht aan het oude beestje, hij staat te koop omdat de camper niet functioneert met kleine kinderen, geen aparte slaapruimtes. Het gaat om een omgebouwde bus die jaren heeft gediend om gehandicapte kinderen op te halen. Nu zul je wellicht denken, midden zweden, sneeuw, koud en vooral zout, maar niets is minder waar, hier gebruiken ze juist niet of nauwelijks zout op de wegen omdat het te koud is.

Hij ziet er goed uit en is goed uitgerust, 7 m lang, geisoleerd van onder tot boven (ook ramen), ventilatie op zonnencellen, verwarming op zowel gasolie als 230 V mogelijk,met vloerverwarming op thermostaat geregeld, verswatervoorziening, luifel, koelkast met vriesvak ook zowel op gasolie als electriciteit. Zit geen douche in, wel een wasbakje en geen vaste toilet en daarom ook geen vuilwater tank. Daar kan ik mee leven, ik zal wat creatief moeten zijn, maar zeker als mijn vriendin een kamertje krijgt red ik mij daar wel mee.

Dan nu het technische verhaal, er staat inmiddels 660.000 km op de teller met de eerste motor, nu heb ik gehoord dat de OM 314, wat een truck/industrie motor is, onverwoestbaar is. Hij gebruikt volgens de eigenaar keurig 12 liter op de 100 km en nauwelijks olie. Hij had dringend geadiviseerd netjes 80 km/h te rijden om hem niet te hoog in toeren te laten lopen. De vorige eigenaar had de brandstofpomp gereviseerd. De camper is vrij stevig geprijsd, omgerekend 7.000 euro, ik ben enthousiast maar ook een lichte twijfel of ik dit wel moet doen. Ik wil hem in principe met een klein verlies na een of twee jaar wellicht weer verkopen. De huidige eigenaar heeft verder de hydrauliek van het koppelpedaal, dynamo, accu en de voorbanden recent vervangen. Hoe betrouwbaar is de motor na 660.000 km? Als busje heeft hij waarschijnlijk veel lange afstanden gereden en weinig koude starts, al waren het wel flinke koude starts (-30 komt hier voor).

Verder heb ik twee gescheuren in de lak gezien van boven naar beneden op de zijpanelen, wat kleine blaartjes op de lak, een scheur en ster in de vooruit, leek wat plamuur werk bij een afvoer te zitten, wielrandjes zag ik wat roest op, net als bij de deur scharnieren, droge ophangrubbers op de uiteinden van de bladveren, achterbanden hadden flinke droogte scheuren (hij zei dat ze ge retread, waren?), de tankmeter doet het pas weer als die half vol is. Ik ben vrij kritisch dus vergeef mij, ik weet dat het beestje 40 jaar oud is maar ik heb weinig trek in het overspuiten van de bus, dat is niet erg rendabel en vrij prijzig gok ik gezien het oppervlak. Wat zeggen jullie van het technische verhaal? Als ik de bus na een jaar met een klein verlies weer kan verkopen dan heb ik heel goedkoop (en primitief) geleefd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 3 weken geleden #27471 door W.O. Velthuis
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Wouter Velthuis
Mercedes L508DG 'Deutsches Rotes Kreuz' (1979)
Mercedes L508DG camper (1974)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 3 weken geleden #27484 door Detlev den Boesterd
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 3 weken geleden #27492 door W.O. Velthuis
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Wouter Velthuis
Mercedes L508DG 'Deutsches Rotes Kreuz' (1979)
Mercedes L508DG camper (1974)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 3 weken geleden - 8 jaren 3 weken geleden #27493 door P.J. Bottema
Beantwoord door P.J. Bottema in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien



Beheerder van de technische documentatie

Mercedes L409 LPG ,Koelventilator Vito W368, E-Spark elektronische contactpunten, LiFePO4 304AH, Renogy DC-DC lader 40A, Truma Combi, WTA 2000 Genset, PV zonvolgsysteem
Laatst bewerkt 8 jaren 3 weken geleden doorP.J. Bottema.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 3 weken geleden - 8 jaren 3 weken geleden #27501 door H.P. de Jong
Beantwoord door H.P. de Jong in topic Aanschaf O309 - 508D in Zweden
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Met vriendelijke groet, Hans Peter
Laatst bewerkt 8 jaren 3 weken geleden doorH.P. de Jong.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.398 seconden
­