­

L409 kopen met motorschade?

Meer
1 maand 4 weken geleden #87471 door S. van Herk
Dag Dubbelluchters,

Ik ben van thuis uit opgevoed dat (brandweer)busjes beter zijn dan auto's en nu ik op zoek ben naar een eerste voertuig als 18-jarige mijn zinnen gezet op een T2.

Natuurlijk een tijd lang marktplaats, mobile.de en autoscout in de gaten gehouden en lijk nu een L409 (Ziegler brandweeruitvoering) met M115.954 en exterieur in redelijke staat gevonden te hebben. Het verhaal van de verkoper daarentegen baart me enkele zorgen: enkele jaren geleden is de koppakking wegens witte rook uit de uitlaat vervangen, en sindsdien niet veel meer mee gereden. Ik ben nu 2x wezen kijken en 1x een proefrit van redelijke lengte gemaakt, waarna er een vleugje koelvloeistof in de motorruimte te ruiken was. Verder liep 'ie niet warm en hij rookte ook niet wit maar het koelvloeistofpeil (alleen gecontroleerd bij 2e bezichtiging), leek me nogal laag: zichtbaar onder vuldop radiateur maar ook onder de bovenkant van de toevoerslang van de radiateur.

Iemand bekend met deze motor(en), of iemand kennis over normaal koelvloeistofpeil in deze motoren? Of dat deze na een tijdje stilstaan teruglopen in een holle ruimte oid/altijd koelvloeistof zweten? 

Wat dat betreft als jonge enthousiasteling niet bang van een kop of zelfs motor wisselen, maar liever niet natuurlijk   

En hoe is de beschikbaarheid voor dit soort motoren en onderdelen zoals een cilinderkop 2ehands (evt op dit forum)? Ik krijg online niet veel gevonden, dan wel is het voor andere type M115, heb ergens gelezen dat het vliegwiel sowieso anders is in bussen tov auto's (W115/280) maar zou bijv de kop wel uitwisselbaar zijn bij dezelfde cilinderinhoud?

Mocht er iemand nog een L409 Ziegler (motorblok/cilinderkop/aandrijflijn) te koop hebben/weten te staan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Het voorjaarstreffen binnekort ben ik ook van plan heen te gaan, maar liever natuurlijk met eigen bus! 

Een heleboel vragen, ik hoor graag iedereens mening/bevindingen/antwoorden! 

Met vriendelijke groet,
Stef

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 maand 4 weken geleden #87472 door P.J. Bottema
Beantwoord door P.J. Bottema in topic L409 kopen met motorschade?
Log aub in om antwoorden te kunnen zien



Beheerder van de technische documentatie

Mercedes L409 LPG ,Koelventilator Vito W368, E-Spark elektronische contactpunten, LiFePO4 304AH, Renogy DC-DC lader 40A, Truma Combi, WTA 2000 Genset, PV zonvolgsysteem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 maand 4 weken geleden #87474 door S. van Herk
Beantwoord door S. van Herk in topic L409 kopen met motorschade?
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 maand 4 weken geleden #87475 door P.J. Bottema
Beantwoord door P.J. Bottema in topic L409 kopen met motorschade?
Log aub in om antwoorden te kunnen zien



Beheerder van de technische documentatie

Mercedes L409 LPG ,Koelventilator Vito W368, E-Spark elektronische contactpunten, LiFePO4 304AH, Renogy DC-DC lader 40A, Truma Combi, WTA 2000 Genset, PV zonvolgsysteem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
1 maand 4 weken geleden - 1 maand 4 weken geleden #87485 door Gerard H
Beantwoord door Gerard H in topic L409 kopen met motorschade?
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Groet, Gerard
L409/M115.954, 1977, benzine/LPG (2014/2017 injectie), as (1:4,1) (2013), 6.00R16, 3 elektrische fans (2015), cruise control John Gold (2018), 2e LPG tank (2018), solar 285W (2019), compressorkoelkast (2020), geharde zetels (2023)
Laatst bewerkt 1 maand 4 weken geleden doorGerard H.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.347 seconden
­