­

L409 asborgmoeren aantrekmoment

Meer
3 weken 6 dagen geleden - 3 weken 6 dagen geleden #87771 door S. van Herk
Beste,

Hier istie dan, mijn 'gloednieuwe' L409! De rit naar huis verliep soepel en de verwachtte snelheid 

 

Grootste probleem tot nu toe bleek, na een paar ritjes, het verbruik te zijn (ik verwacht niet dat 4 km/L normaal is voor een L409 met M115.952 of hoort dit zo?), dus besloten om er voor het treffen toch nog naar te kijken voor de zekerheid. We hebben de bus per hoek opgekrikt en de wielen rondgegooid, daaruit bleek dat de achterwielen erg zwaar liepen (serieus aan trekken met veel kracht om uberhaupt te bewegen). Aan de bestuurderskant hebben we de wielen, de trommelrem en de aandrijfas eraf gehaald en nu bleek een grote hoeveelheid weerstand uit het wiellager te komen na het losdraaien van de asborgmoeren (zie foto). Nu dus de vraag hoe vast deze horen te staan? Ik zou denken: speling eruit stellen en dan ietsjes vaster, maar ze waren meer dan een halve slag voorbij de speling vastgedraaid.
   
Mocht dat waardevol zijn staat op een van de foto's nog een foto van een nummering op de diff, maar begreep dat dit waarschijnlijk alleen het type differentieel is, zo ja, waar kan ik het type van de as dan terugvinden?

De schroefdraad op de as-stomp en in de moeren is ook niet erg fris, dus we gaan komende week kijken of we deze kunnen repareren/vervangen. De draad is M50x1.5 en de moer is 7,8 mm hoog. Weet iemand toevallig of dit nog gangbaar materieel is bij Mercedes-dealers of ergens te krijgen is in de buurt van Eindhoven?

Als laatste had ik nog een vraag over technische bestanden (werkplaatshandboeken) die gedeeld zijn binnen de dubbellucht-club: moet je (betaald) lid zijn om hierbij te kunnen, of zijn deze online ergens terug te vinden? Ik ben binnenkort van plan lid te worden maar heb hier nog geen tijd voor gehad.

Ik hoor het graag als iemand suggesties heeft/meer weet, ik hoop het natuurlijk te halen naar het treffen volgende week 

Mvg, Stef
Laatst bewerkt 3 weken 6 dagen geleden doorS. van Herk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 weken 6 dagen geleden - 3 weken 6 dagen geleden #87775 door P.J. Bottema
Log aub in om antwoorden te kunnen zien



Beheerder van de technische documentatie

Mercedes L409 LPG ,Koelventilator Vito W368, E-Spark elektronische contactpunten, LiFePO4 304AH, Renogy DC-DC lader 40A, Truma Combi, WTA 2000 Genset, PV zonvolgsysteem
Laatst bewerkt 3 weken 6 dagen geleden doorP.J. Bottema.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 weken 6 dagen geleden #87776 door S. van Herk
Beantwoord door S. van Herk in topic L409 asborgmoeren aantrekmoment
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 weken 6 dagen geleden #87778 door P.J. Bottema
Log aub in om antwoorden te kunnen zien



Beheerder van de technische documentatie

Mercedes L409 LPG ,Koelventilator Vito W368, E-Spark elektronische contactpunten, LiFePO4 304AH, Renogy DC-DC lader 40A, Truma Combi, WTA 2000 Genset, PV zonvolgsysteem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
­