­

Gezocht: Radiateur voor Mercedes 508 (of een vergelijkbaar model die ook past)

Meer
8 maanden 4 dagen geleden #84718 door J. Sloot
Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt, zijn wij op zoek naar een radiateur voor onze 508 camper.
Ik heb me laten vertellen dat radiateurs van vergelijkbare modellen (zoals een 407) ook passen op de 508. Indien iemand er een in de aanbieding heeft hoor ik het graag! :)

Achtergrond verhaal (mocht het iemand interesseren):

Tijdens onze tocht door Zweden afgelopen winter is onze radiateur lek geraakt.
De cabine verwarming en isolatie van de 508 is niet het allerbeste. Zeker niet bij temperaturen tussen de -10 en -20. Daarom wilden we graag iets meer profijt proberen te halen uit de restwarmte van de motor. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit mogelijk is door een stuk isolatie tussen de radiateur en de grill te schuiven die de radiateur gedeeltelijk afdekt zodat een deel van de warmte hierdoor terug kan stromen de cabine in. Zodoende heb ik dit geprobeerd, en ongeveer een uur later kregen we problemen. Misschien hadden we gewoon domme pech, of was deze poging tot extra warmte een slecht idee (of een combinatie van de twee), maar de motor begon oververhit te raken. Er bleek dus een steentje achter het stuk isolatie te zijn gekomen en dit gaat uiteraard lekker rond stuiteren en maakte zo een gat in de radiateur.

Een dag later mocht de camper op de sleepwagen mee naar een garage in de buurt. Gelukkig werd het ritje met de sleepwagen vergoed door de ANWB. Helaas de daarop volgende reparatie in de garage niet dus werd dit financieel gezien een iets minder leuk avontuur. Een vervangende radiateur was uiteraard niet aanwezig en ook niet op korte termijn aan te komen. Uiteindelijk was wel gelukt om met epoxy hars aan de buitenkant en anti lek middel in de koelvloeistof de beschadigingen aan de radiateur te repareren en konden we weer verder rijden.
Tegen het einde van onze tocht op de terugweg naar NL bij het laatste tankstation voor de finish was het weer raak. Er lag wederom een plas koelvloeistof onder de bus. Om de finish te halen op goede hoop maar het laatste beetje anti lek en de laatste koelvloeistof in de radiateur gegooid. Dit bleek gelukkig genoeg om ons thuis te krijgen. Eenmaal aangekomen bleef de oprit ook niet helemaal schoon, er drupte alweer of nog steeds wat koelvloeistof uit. Na eerst een aantal andere werkzaamheden gedaan te hebben is het druppen na een maand gestopt. Toen een liter gedemineraliseerd water erin gegooid om het vloeistofniveau weer op peil te krijgen, en waarempel ik kon weer gewoon rijden met de bus en heb geen lekkages meer gezien. Misschien dat na verloop van tijd de anti lek toch goed zijn werk heeft gedaan.

Nu kan ik met deze radiateur dus rond blijven rijden en kijken hoe lang dit goed gaat. Echter zou ik wel graag alvast een reserve radiateur achter de hand willen hebben voor als we weer een echte lange tocht gaan maken met onze bus buiten NL. Mochten we weer stil komen te staan dan kan ik er direct gewoon een andere radiateur in zetten in plaats van weer een dure reparatie bij de garage te moeten doen.

Dus mocht er iemand een radiateur hebben liggen of weten waar ik er een kan vinden, dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groeten,
Jesper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 maanden 4 dagen geleden #84719 door André Struis
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Bremer 307D half integraal opbouw, met OM 602.940, 5-bak, aangepaste water- olie koeling, 90 Amp. dynamo, 230 volt motor verw. E-stuur-bekr., AGM accu's, 555 watt SP, LPG onderbouw, 1x LPG koelkast, 1 x comp. koelkast, 300 + 3000 Watt 12/230 V omv. 2 Kw diesel-kachel
Vriendelijke groet,
André Struis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 maanden 3 dagen geleden - 8 maanden 3 dagen geleden #84720 door Roy Willemsen
Log aub in om antwoorden te kunnen zien
Laatst bewerkt 8 maanden 3 dagen geleden doorRoy Willemsen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 maanden 3 dagen geleden - 8 maanden 3 dagen geleden #84721 door Gerard H
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Groet, Gerard
L409/M115.954, 1977, benzine/LPG (2014/2017 injectie), as (1:4,1) (2013), 6.00R16, 3 elektrische fans (2015), cruise control John Gold (2018), 2e LPG tank (2018), solar 285W (2019), compressorkoelkast (2020), geharde zetels (2023)
Laatst bewerkt 8 maanden 3 dagen geleden doorGerard H.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 maanden 3 dagen geleden #84724 door H.P. de Jong
Log aub in om antwoorden te kunnen zien

Met vriendelijke groet, Hans Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 maanden 3 dagen geleden #84732 door J.P. Hiemstra

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.535 seconden
­