- Berichten: 1760
- Ontvangen bedankjes 250
Gezocht: Radiateur voor Mercedes 508 (of een vergelijkbaar model die ook past)
- André Struis
- Aanwezig
- Platinum lid
Bremer 307D half integraal opbouw, met OM 602.940, 5-bak, aangepaste water- olie koeling, 90 Amp. dynamo, 230 volt motor verw. E-stuur-bekr., AGM accu's, 925 watt SP, LPG onderbouw, 1x LPG koelkast, 1 x comp. koelkast, 300 + 3000 Watt 12/230 V omv. 2 Kw diesel-kachel
Vriendelijke groet,
André Struis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E.A. Gielis
- Offline
- Platinum lid
Groetnis fan Alex uet Koenigswinter (GER)
MB L508DG Bj86 OM314A, met 40:11 --> 3,636 dif en 6.5R16 Banden (2950Wb, Bus Hoog-Hoog, 9-zits)
De Donor MB L508DG Bj84 OM314, met 41:10 --> 4,100 dif en 6.5R16 Banden (3500Wb, Pick-up Laag-Laag, 7-zits)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Aanwezig
- Platinum lid
- Berichten: 1760
- Ontvangen bedankjes 250
Bremer 307D half integraal opbouw, met OM 602.940, 5-bak, aangepaste water- olie koeling, 90 Amp. dynamo, 230 volt motor verw. E-stuur-bekr., AGM accu's, 925 watt SP, LPG onderbouw, 1x LPG koelkast, 1 x comp. koelkast, 300 + 3000 Watt 12/230 V omv. 2 Kw diesel-kachel
Vriendelijke groet,
André Struis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R.P.M. van Leeuwen
- Offline
- Platinum lid
- Berichten: 1808
- Ontvangen bedankjes 400
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Aanwezig
- Platinum lid
- Berichten: 1760
- Ontvangen bedankjes 250
Bremer 307D half integraal opbouw, met OM 602.940, 5-bak, aangepaste water- olie koeling, 90 Amp. dynamo, 230 volt motor verw. E-stuur-bekr., AGM accu's, 925 watt SP, LPG onderbouw, 1x LPG koelkast, 1 x comp. koelkast, 300 + 3000 Watt 12/230 V omv. 2 Kw diesel-kachel
Vriendelijke groet,
André Struis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R.P.M. van Leeuwen
- Offline
- Platinum lid
- Berichten: 1808
- Ontvangen bedankjes 400
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- J.P. Hiemstra
- Offline
- Platinum lid
MB 613D '85
Reisblog: goingthisway.nl Busklus?: repareren.frl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- H.P. de Jong
- Offline
- Platinum lid
- Met vriendelijke groet, Hans Peter
- Berichten: 1818
- Ontvangen bedankjes 389
Met vriendelijke groet, Hans Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Berichten: 7107
- Ontvangen bedankjes 985
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roy Willemsen
- Offline
- Platinum lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Aanwezig
- Platinum lid
- Berichten: 1760
- Ontvangen bedankjes 250
Bremer 307D half integraal opbouw, met OM 602.940, 5-bak, aangepaste water- olie koeling, 90 Amp. dynamo, 230 volt motor verw. E-stuur-bekr., AGM accu's, 925 watt SP, LPG onderbouw, 1x LPG koelkast, 1 x comp. koelkast, 300 + 3000 Watt 12/230 V omv. 2 Kw diesel-kachel
Vriendelijke groet,
André Struis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zoals de titel al zegt, zijn wij op zoek naar een radiateur voor onze 508 camper.
Ik heb me laten vertellen dat radiateurs van vergelijkbare modellen (zoals een 407) ook passen op de 508. Indien iemand er een in de aanbieding heeft hoor ik het graag!
Achtergrond verhaal (mocht het iemand interesseren):
Tijdens onze tocht door Zweden afgelopen winter is onze radiateur lek geraakt.
De cabine verwarming en isolatie van de 508 is niet het allerbeste. Zeker niet bij temperaturen tussen de -10 en -20. Daarom wilden we graag iets meer profijt proberen te halen uit de restwarmte van de motor. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit mogelijk is door een stuk isolatie tussen de radiateur en de grill te schuiven die de radiateur gedeeltelijk afdekt zodat een deel van de warmte hierdoor terug kan stromen de cabine in. Zodoende heb ik dit geprobeerd, en ongeveer een uur later kregen we problemen. Misschien hadden we gewoon domme pech, of was deze poging tot extra warmte een slecht idee (of een combinatie van de twee), maar de motor begon oververhit te raken. Er bleek dus een steentje achter het stuk isolatie te zijn gekomen en dit gaat uiteraard lekker rond stuiteren en maakte zo een gat in de radiateur.
Een dag later mocht de camper op de sleepwagen mee naar een garage in de buurt. Gelukkig werd het ritje met de sleepwagen vergoed door de ANWB. Helaas de daarop volgende reparatie in de garage niet dus werd dit financieel gezien een iets minder leuk avontuur. Een vervangende radiateur was uiteraard niet aanwezig en ook niet op korte termijn aan te komen. Uiteindelijk was wel gelukt om met epoxy hars aan de buitenkant en anti lek middel in de koelvloeistof de beschadigingen aan de radiateur te repareren en konden we weer verder rijden.
Tegen het einde van onze tocht op de terugweg naar NL bij het laatste tankstation voor de finish was het weer raak. Er lag wederom een plas koelvloeistof onder de bus. Om de finish te halen op goede hoop maar het laatste beetje anti lek en de laatste koelvloeistof in de radiateur gegooid. Dit bleek gelukkig genoeg om ons thuis te krijgen. Eenmaal aangekomen bleef de oprit ook niet helemaal schoon, er drupte alweer of nog steeds wat koelvloeistof uit. Na eerst een aantal andere werkzaamheden gedaan te hebben is het druppen na een maand gestopt. Toen een liter gedemineraliseerd water erin gegooid om het vloeistofniveau weer op peil te krijgen, en waarempel ik kon weer gewoon rijden met de bus en heb geen lekkages meer gezien. Misschien dat na verloop van tijd de anti lek toch goed zijn werk heeft gedaan.
Nu kan ik met deze radiateur dus rond blijven rijden en kijken hoe lang dit goed gaat. Echter zou ik wel graag alvast een reserve radiateur achter de hand willen hebben voor als we weer een echte lange tocht gaan maken met onze bus buiten NL. Mochten we weer stil komen te staan dan kan ik er direct gewoon een andere radiateur in zetten in plaats van weer een dure reparatie bij de garage te moeten doen.
Dus mocht er iemand een radiateur hebben liggen of weten waar ik er een kan vinden, dan hoor ik het graag!
Met vriendelijke groeten,
Jesper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.